Wednesday, December 24, 2008

Lestat = Ben Johnson

Kenapa aku disamakan dengan Ben Johnson pelari Amareka (Movie Budak Kelantan)..tu??

Begini ceritanya..

Lebih kurang dua hari lepas, aku baru balik kerja pukul 8 lebih, siap mandi semua,makan dan lepak tengok TV. Tengah duk sedap tengok TV..ada budak-budak memekak tepi rumah aku, kuat pulak tu. Aku pergi jenguk dan jeritla sikit, "Woi, nak memekak pergi padang, anak aku nak tido". Diorang pun blah dari tepi umah aku. Selang lebih kurang 15minit jer..aku dengar ada orang baling batu kat cermin rumah aku, kuat pulak tu, nasib tak pecah. Aku dengan sepantasnya bangun, buka pintu depan, grill suma dan terus kejar budak-budak tu tadi..budak-budak tadi lintang-pukang kayuh basikal dan sempat tu ejek aku "tak dapat kejar..tak dapat kejar".

Tiba-tiba..ntah mana datang semangat, semangat malam agaknya. Aku leh kejar budak-budak tu sampai dapat. Aku dapat tangkap 2 orang. Lagi 2 orang dapat meloloskan diri..takpe..takpe. Sat lagi korang kena. Kira jauh juga aku kejar..lebih kurang dekat 20 biji rumah lepas. Aku pegang budak dua orang tu tadi bawa balik rumah aku. Geram punya pasal, aku grip tangan budak ni kuat-kuat. Pandai pulak tu, minta ampun, maaf, taubatlah..

Lestat : Ooo..dah kena tangkap dengan aku, baru korang nak ampun, maaf..tobatlah semua, Tadi masa korang memekak, baling batu kat cermin rumah aku korang tak ingat apa.
Budak 1 : Ampun bang, tak buat lagi bang.Bukan saya baling bang.Saya ikut je tadi.
Budak 2 : Betul bang, bukan kitorang bang. Yang baling naik basikal satu lagi.
Lestat : Korang nangis betul-betul dulu..kang aku panggil polis tak payah nak nangis lagi.
Budak 1 & 2 : (Nangis macam orang gila dah)
Lestat : Korang sekolah darjah berapa?
Budak 1 : Aku tingkatan 1.
Lestat : Aku..ko bahasakan aku.Nak kena penampor..
Budak 1 : saya..saya tingkatan 1, dia darjah 6.
Lestat : Budak 2, ko pergi cari kawan ko yang lagi dua orang tadi sampai jumpa. Kalau tak dapat budak 1 ni aku hantar ke polis. Lagi 1/2 jam aku tunggu kat tangki (landmark rumah aku).

Lepas 1/2 jam dapatlah Budak 2 tu cari Budak 3 & 4

Lestat : Mana budak yang baling dan suruh baling.
Budak 3 : Saya baling sebab dia suruh bang.
Lestat : Meh sini..aku nak baling ko lak..meh sini.
Budak 3 : Ampun bang, tak buat lagi dah.
Budak 4 : Saya yang suruh dia baling bang.
Lestat : Apsal ko suruh dia baling, ko takde telur nak baling sendiri. Ko nak aku lempang ko kalau ada orang suruh aku lempang. Mak dan bapak ko ada rumah?
Budak 1 : Jangan bang bagitau bapak saya..dia garang.
Budak 2 : Janganla bang.Tolongla.
Budak 3 : Bang, janji bang tak buat bang, janganla kasitau mak bapak saya.tolongla bang
Budak 4 : Senyap jer..(gangster konon..bila aku nak naik tangan..pandai lak elak, gangster apa gitu..cit..!!)
Lestat : Aku tak peduli, ingat ampun korang, maaf korang aku kisah, korang kurang ajar, takleh nak tegur sikit, dah melenting, tunjuk perasaan, korang ingat korang kuat, korang ingat orang lain tak marah. Dengan aku..korang takkan terlepas camtu jer. Aku berani lawan mak bapak orang kalau diorang kata korang baik dan tak buat benda gitu. Aku berani cabar suruh mak bapak korang repot polis kalau aku buat sesuatu pada korang. Tapi ingat, tunggu je balasan dari tuhan, takpun dari aku sekiranya aku ditangkap atau disoalsiasat.

Aku pergi berjumpa dengan mak bapak budak 1,2 dan 3 sahaja.Budak 4 mak bapaknya adalah mak bapak haram jadah yang tak bertanggungjawab, ketuk pintu buat tak tahu, bagi salam tak jawab dan herdik aku sebab ganggu lakibini nak tido dan kacau rumah orang malam-malam.

Anak dia cukup bangga bila mak bapaknya terima kurang ajar dia tu sebagai perkara murni dan patut dibuat. Cuma aku berpesan pada mak bapak budak tu, jangan sampai satu hari nanti, dia kena langgar sebab nak lari dari aku bila dia rasa dia kebal tak kena apa-apa tindakan.Aku cuma diam dan bersabar jer.Selagi aku boleh sabar, aku sabar. Aku senyap dan sebelum panas baran aku muncul aku gerak balik dengan hati yang tenang sebab aku dah ajar budak-budak
tadi jadi manusia sikit malam ni. Nak ikut-ikutlah..taknak sudah.Pandailah korang nak hidup.

** Aku seorang bapak sekarang, akan aku didik anak aku sebaik mungkin.Insyallah.

9 Comments:

Blogger Elyn telah menaip...

umak aiii caya la........ bgs pun ko ngaja bebudak yg x dak akai tu..... huhuh bravooo

12:31  
Blogger sepul telah menaip...

budak2 kurang ajaq mcm tu mmg patut di ajar. gua pun pnah ada pengalaman mcm lu bro.

22:33  
Blogger one love telah menaip...

huish...

dasat gak!

04:01  
Blogger meen telah menaip...

en.ben johnson sgt garang la..hehe

tapi bagussss..baguuuuusss..ajarin sikit budak2 nakal camtu..biar dorang rasain skit

20:31  
Blogger Miss Nazla telah menaip...

huish garang bapak zaman skang ni. hohoho

btw, dulu pnah juga daku meng grab dua ekor budak selepas mereka membaling daku dengan jambu setelah daku meng sound mereka jgn mencurik jambu jirang daku


ape lagi, naik sheikh la daku yg wanita ni hahaha. tros nanges peluk2 lutut daku.

p/s tapi saya tade la kejar2 sejauh itu.

21:57  
Anonymous Johny Depp19 telah menaip...

ASLKM..fuh best ler blog ni,nice story n nice blog..klu ade mse,please visit my new blog http://seluarkakiketat.blogspot.com ,ok thanks n bye

04:16  
Blogger Zana S telah menaip...

memula baca nak golak. mmg gelak pun... tapi kendian2... mmg betul apa yg ko buat tu. kalau takde org mcm ko nie kan lestat, agaknya rumah sape lagi depa duk baling batu, n mane tau... budak2 tu ajal dia smapai malam tu jugak. tak ke haru.

sekurang2nya, bebudak tu sedar wpun ada mak pak yg tak rereti nak jaga anak. ampeh sungguh.

13:39  
Blogger Lily.Lulu telah menaip...

uish tat .....
gerun aku baca
tapi budak2 kalau x di ajar macam tuh nanti dorang lagi buat
baik bagi peringatan dan amaran ..
nanti orang kata kita nih tak bertanggungjawab pulak kan ....

13:10  
Blogger j4l4k telah menaip...

Bro...lu memang dasyat gua pun kecut baca.

13:42  

Post a Comment

<< Home